قالیباف: موضوع اتباع و سامان‌دهی آنها یک موضوع جدی است اسلامی: گفتگو‌های سازنده‌ای با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشتیم پیشنهاد مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای تداوم همکاری با ایران ختم رسیدگی به پرونده امیر تتلو | متهم: می‌خواستم برای مشروبات الکلی جایگزین گیاهی معرفی کنم رئیسی: باید تمام زیرساخت‌های لازم برای ورزش قهرمانی فراهم شود قالیباف: دولت از ابتدای برنامه هفتم توسعه نباید بدهی قطعی خود به تأمین اجتماعی را به تأخیر بیندازد سرلشکر سلامی: در شرق مدیترانه راه را بر دشمن مستکبر می‌بندیم دولت برای واگذاری تعیین حقوق کارگران به مجلس برنامه‌ای ندارد دیدار گروسی با اسلامی در اصفهان تشکیل ۳ پرونده قضایی در دور اول انتخابات مجلس شورای اسلامی در خراسان‌رضوی نیچروان بارزانی پس از دیدار با رهبر معظم انقلاب، چه گفت؟ دهمین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی رئیس‌جمهور با مردم روی آنتن می‌رود چهارمین حمله مقاومت عراق به یک پایگاه رژیم صهیونیستی (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) حمله اسرائیل به غرب رفح پنج شهید برجای گذاشت + فیلم (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) المیادین جزییات موافقت حماس با طرح آتش بس پیشنهادی را منتشر کرد آرایش جنگی تانک‌های رژیم صهیونیستی در ۲۰۰ متری گذرگاه رفح دبیرکل اتحادیه عرب: اسرائیل برای رفح نقشه شومی دارد حمله پهپادی دیگر مقاومت عراق به اهداف اسرائیلی؛ این‌بار جولان اشغالی (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) استقبال ایران از پاسخ حماس به طرح سیاسی پایان جنگ علیه غزه دومین حمله مقاومت عراق به اراضی اشغالی در کمتر از ۲۴ ساعت (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

کریمی‌قدوسی: راهبرد ایران برای افغانستان «تشکیل دولت فراگیر، امنیت مرز‌ها و بهبود زیرساخت‌های اقتصادی» است

  • کد خبر: ۱۶۲۱۳۷
  • ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۰
کریمی‌قدوسی: راهبرد ایران برای افغانستان «تشکیل دولت فراگیر، امنیت مرز‌ها و بهبود زیرساخت‌های اقتصادی» است
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه راهبرد دیپلماتیک ایران در مورد افغانستان سه وجهی است، گفت: تشکیل دولت فراگیر، امنیت مرز‌ها و بهبود زیرساخت‌های اقتصادی افغانستان از جمله راهبرد‌های ایران در این کشور است که دنبال می‌کند.

به گزارش شهرآرانیوز، جواد کریمی‌قدوسی در خصوص موضع ایران نسبت به افغانستان، گفت: راهبرد دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در مورد افغانستان سه وجهی است؛ وجه نخست آن سیاسی است و از بُعد سیاسی موضع جمهوری اسلامی ایران مبنی بر تشکیل دولت فراگیر در افغانستان است. ایران تشکیل دولت فراگیر را مطالبه می‌کند، زیرا که موجب برقراری امنیت دراز مدت در این کشور خواهد شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: اگر حقوق اقوام و قومیت‌های مختلف افغان دیده نشود، احساساست مردم برانگیخته و مجددا امنیت در افغانستان به صورت مستمر متزلزل می‌شود کما اینکه ما هم در ساختار قانون اساسی خود حقوق اقلیت‌ها را در نظر گرفتیم، اقلیت‌ها در مجلس شورای اسلامی ایران نماینده دارند و حتی فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران هم از اهل‌سنت است. در واقع مطالبه ایران، مطالبه متن فکری مردم افغانستان است.

وی در ادامه اظهار کرد: وجه دیگر دیپلماسی ایران «امنیتی» است، پیش از این راهبرد امنیت ما در افغانستان این بود که به جریان‌های انقلابی و جهادی افغان را کمک کنیم تا امریکا و ناتو را از کشورشان خارج کنند تا بلاد اسلامی دچار اشغال نشود، این موضوع حاصل شد، اما در ادامه هم امنیت مرز‌های ایران را مطالبه کردیم و طبق گزارش‌ها، حاکمان افغانستان نسبت به این تعهد خود یعنی امنیت مرز‌های ایران که از زمان سردار شهید سلیمانی حاصل شده، پایبند بودند.

کریمی‌قدوسی با بیان اینکه وجه سوم دیپلماسی ایران مسائل حوزه اقتصادی، زیرساخت‌ها، اشتغال و تولید در افغانستان است، افزود: ایران بر آبادی افغانستان اصرار دارد تا مهاجرت از این کشور کاسته شود و مهاجران هم به کشورشان بازگردند. ایران آمادگی دارد با سرمایه‌گذاری، ایجاد رونق و رفع فقر و گرسنگی در افغانستان به این کشور همسایه و مسلمان کمک کند. دیپلماسی استراتژیک طراحی شده سردار سلیمانی هم بهبود زیرساخت‌های اقتصادی در افغانستان بود که باید دنبال شود. 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->